Back in biznz!

Det tog ett litet tag innan man kom överens med nya hojen, men nu på tredje träningen för året börjar det likna något! Nyservad gaffel och lite hemliga tips från Fredde Watz var uppenbarligen det som behövdes!

Förra träningen körde jag helt slut på ett splirrans nytt bakdäck på 20minuter. Det är inte okej att bränna så mycket däck när man lever på CSN så till dagens träning hade jag införskaffat ett hårt Michelin Power Cup istället för de vanliga klistriga Pirelli Super Corsa. Tanken var att man får offra lite grepp för att det skulle hålla längre när man tränar. Det höll visserligen längre än 20min, men det ser inget vackert ut. Kan eventuellt vara bakdämparen som bottnar ur i kurvorna som orsakar slitaget.

Nåväl, 59,2 och näst snabbast av rookie 600-förarna bådar gott inför framtiden! Nästa träning ska jag köra 58or!

Nu ska jag bara råna en bank så att jag har råd att tävla lite. Väl mött.

Säsongsavlutning med klubbmästerskap, LMS

När säsongen drog igång i april så satte jag upp ett mål för säsongen. Jag skulle ner på en 59-varvtid innan den var slut. Det kändes som ett ambitiöst mål men som ändå kanske kunde uppfyllas med lite flyt.

På KM:et i början av maj hade jag bra flyt på racet och slog till med en låg 1:01-tid. Då kände jag att jag hade vittring på fina tider runt minuten och att en 59a inte skulle vara några problem att få till innan höstens intågande. Efter KM:et blev det ett uppehåll på ett antal veckor pga skolarbete som alltid krockade. När jag väl kom tillbaka för att slipa bort ett par tiondelar för att komma ner på en 00a, fyra veckor senare, så slutade det i en krasch på andra varvet när jag cruisade runt på typ 1:10… Mycket onödigt! Nästkommande tre veckor spenderades i garaget för att plocka ihop hojen igen.

Tillbaka på banan igen. Det var lite nervöst att vara tillbaka. Mest nervös var man för att krascha igen det första man gör, eller för att ha tappat farten fullständigt. Helt tappat farten hade jag inte utan åkte runt säkert o tryggt på 1:02-1:03. Dock tog det några veckor innan jag hittade tillbaka helt till gamla gängor. Man åkte runt och körde så fort man kunde, men utan något direkt förtroende för greppet.

Veckan innan SO i Karlskoga var egentligen första gången det kändes riktigt bra på hojen igen. Alla tankar på framhjulssläpp var som bortblåsta och körningen flöt på som det hade gjort tidigare, innan kraschen. Karlskoga blev en succé och efter det har allting bara känts så mycket naturligare. Man har liksom hittat det stadiet när man utvecklas och blir snabbare under tiden man inte kör. Man ligger hemma i sängen o ska sova när man plötsligt kommer på en idé om hur man ska göra för att kapa tid. När man får sådana uppenbarelser verkar det alltid så självklart. – Självklart, det är ju så jag måste göra! Sen tänker man lite mer på det och ser framför sig exakt hur det kommer gå till och att det kommer vara gott. Då när man väl tror på att det kommer att funka är det ju bara att omsätta det i verkligheten. Eftersom det mesta av körningen (och grepp) sitter i huvudet så brukar det också fungera.

Efter SO hann jag med två träningar på Sviestad innan det var dags för KM:et. Första träningen åkte jag med dåligt bakdäck men lyckades ändå åka 1:00,07. Det kändes förstås riktigt bra och jag började tänka i termer om att man kanske skulle revidera sitt mål inför hösten till att åka en 58:a istället (typisk hybris). Nåväl, nästkommande tisdag åker jag dit med ett sprillans nytt Pirelli medium från greven. Jag brukar alltid vara väldigt segstartad på träning. Första passet åker man mest runt och kör riktigt kantigt och osnyggt (mer osnyggt än vanligt alltså). Dock lyckades jag ändå åka 59,3 redan på tredje varvet! Sjukt. Det trevliga var också att jag körde stabila 59or resten av träningen också. När jag kom hem efter träningen var jag övertygad om att på sista KM:et ska vi nog kunna dra till med en hög 58a bara man får lite draghjälp.

Raceday

Anmälningslistan såg för bedrövlig ut. Skulle vi bara bli fem pers i 1000cc-klassen? Helt otroligt. Kom till Sviestad i god tid den här gången och slapp att sitta i kö 20min på väg ut till banan som man har tvingats till de senaste veckorna. Kom dit och då visar det sig att vi har fått en sjätte deltagare, Björn Trygg. Jag har inte vetat vem killen är men under säsongen har han utvecklats till att bli min eviga antagonist. Genom att ha suttit och nördat på mylaps har jag sett att vi hela tiden har legat någon placering ifrån varandra både på kval, race och träningar. Efter att ha studerat tiderna från senaste Rookie-racet insåg jag dock att han hade steppat upp några nivåer och körde numera riktigt fort på Sviestad.

Ut på kval

Det var ett riktigt segt kval. Körningen kändes kantig och jag blev trött överallt. Mest i växlingsfoten. Missade växlingar, missade inbromsningar, ja missade det mesta helt enkelt. Åkte 59,7 och var rätt så missnöjd, trots att det hade varit ett PB för fyra veckor sedan. Men flyttar ju alltid sina referenser för vad som är bra eller dåligt. Nåväl den räckte till en femteplats på griden.

Planen inför racet blev helt enkelt att: Ladda järnet i starten och ta sig så långt fram som möjligt in i första böjen, ta sikte på den framför och försök bara hänga med i tempot så länge som möjligt. Ungefär så gick det till också.

Starten går

När jag ställde upp i andra ledet på griden blev jag lite ledsen över att det var så långt fram till första led. Jag vet att starterna brukar gå bra men ta in så många meter fram till första böj verkade svårt. Precis framför mig i pole stod Superbike-föraren Jörgen Andersson. Starten går och jag ser hur jag bara tar in o tar in på honom. Upp på treans växel innan det är dags att bromsa. Kommer in i första böjen som fyra efter Jörgen, Otto och Håkan Stensby. Hänger kvar där genom crossböjen och torparn. Ut på långa rakan och grabbarna framför börjar segla iväg lite. Bromsar dock sent och tar in hela försprånget igen på Stensby och ligger preciiis bakom in i nya sektionen.

Laddar så mycket jag kan ut på start o mål och på väg in i esset är jag ännu en gång senare på bromsen än Håkan. Vi fortsätter ner mot torparn och mitt i kurvan dundrar plötsligt Björn om på innern i full fart. Han berättade efteråt att han sett att jag varit på gång att utmana Håkan i några kurvor och att nu gällde det att förkomma och inte förekommas. Förstås helt rätt tänkt! Hans höga fart resulterar dock i århundradets sämsta utgång ur torparn så jag tog tillbaka placeringen i utgången. Kortvarig lycka dock för i mitten av rakan bränner han förbi ändå. Försöker hänga kvar men tappar lite. Det går några varv och plötsligt ligger Stensby mitt i banan i nya sektionen. När jag rundar honom ser jag Björn i Bergskurvan. Då taggar jag till lite extra och tänker att det vore ju grymt häftigt om man kunde få stå på pallen! Laddar på så mycket jag kan men tappar dessvärre bara mer och mer. Gör lite småmissar här och var och tappar flytet i körningen och blir trött. Sjukt att man kan bli så trött så snabbt. Tappar helt greppet om Björn och då taggar jag ner lite på körningen också.

Yngst i klassen. Mest otränad. Typiskt dåligt.

Foto: Daniel Zilén

Jag fick aldrig min 58a. Jag var inte ens nära så det var lite tråkigt (åkte 59,6). Vad som dock var fantastiskt roligt var att se att man ändå hänger med hyfsat även på race när det är lite trångt på banan. Så trots att vi bara var sex stycken startande var det ett mycket roligt race.

Vi får se vad som händer till nästa säsong men en sak är säker; jag tänker ta det till en seriösare nivå.

  • Konditionsträningen börjar idag! Det är inte okej att konditionen ska hålla tillbaka race-resultat och varvtider.
  • Riktig uppvärmning innan varje pass! Alla andra idrottare gör det, varför skulle inte vi göra det?
  • Använda laptimern mer vetenskapligt för att avgöra vilka spår som är snabbast.
  • Sist men inte minst (faktiskt typ viktigast); Bli bra på att åka snyggt och konsekvent! Utnyttja hela banan, åka följsamt och effektivt. Alltid åka ”rätt” spår och inte godtyckliga spår.

Jag lägger ner för säsongen nu när jag är på topp. 59,3 på Sviestad var ju enligt plan så det får man vara nöjd med. Jag är också nöjd med 1:09,9 på Gelleråsen. Bra säsong helt enkelt!

Vi ses på banorna i vår igen. Då kör vi ännu hårdare. Längtar redan!

#36 Daniel Conradson

Scandinavian Open, 11e plats!!

På Gelleråsen har jag bara åkt några gatåkardagar tidigare så fredagsträningen fick tas som en dag för att börja hitta runt lite i böjarna. Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig för tider. Hade 1:13,3 under fredagen vilket kändes lite halvmediokert sådär. Men planen var att inte köra järnet på träningen utan känna lite på det och bygga upp farten sakta men säkert inför lördagen då det skulle börja på riktigt. Jag är alltid seg i början av träningarna med att få upp farten så jag tänkte ändå att en sekund måste man ju kunna plocka lätt på kvalet imorron. Sagt o gjort, kvalade in på 20e plats med 1:12,4.

Det drog ihop sig till race. Jag har upptäckt att jag är ganska startsnabb och så även denna gång. Plockade några placeringar på väg upp till första böjen. Tyvärr är det någon som går omkull mitt i smeten. Killen precis framför mig är på väg rakt in i honom och bromsar så hårt att han slår över framåt bara några meter framför mig. Lyckas tråckla mig runt på utsidan av dom men ligger nu typ sist. Lyckas jaga ikapp ett par stycken innan racet är slut. Mediokert kval, mediokert race…

Dag 2, nu börjar det hända grejer! Efter mycket påtryckningar från depågrannen om att jag minsann inte kan fortsätta åka på mina däck så låter jag honom tillslut lura på mig ett nytt Dunlop-bakdäck. Man har ju hört endel om att Dunlopdäcken ska vara så extrema och kräva perfekta fjädringsinställningar för att fungera bra så jag funderade en sista gång över setupen. Det slutade med att jag ökade kompressionen lite extra på den 11-år (5500mil) gamla originaldämparn. Åkte ut på kvalet med full förspänning, full kompression, noll returdämpning. Detta visade sig vara en mycket bra avvägd inställning.

Direkt när jag åkte ut på varvet ångrade jag att jag någonsin åkt på de där jädra Mickey Mouse-däcken som satt på innan. Först nu insåg jag hur ett bakdäck SKA kännas! Laddade på så gott jag kunde på kvalet.

Åker in i depån och inser att jag åkt 1:09,9! Helt sjukt!

Får åttonde plats på griden, mitten i tredje led (med det nya sättet att ställa upp, tre i bredd). Ut på sighting-lap och ställer upp på griden. Känner mig inte riktigt hemma bland alla snabba, fräscha hojar o förare. Provstarten går och jag åker runt varmup-lap och ställer upp för riktiga starten.

Min enda plan just då är att: 1. Utnyttja startsnabbheten. 2. Chilla lite i första böjen. 3. Åk med och se lite hur de kör. 4. Ta dig i mål. 5. Nämen seriöst, se till att ta dig i mål!

Starten går och jag är med riktigt bra! Inga konstigheter genom första böjen. Hamnar i ledet på 7e plats och hänger med de andra så gott det går. Håller den platsen ända tills vi ska ut på tredje varvet då en BMW dundrar om på rakan.

Jag vet att jag tänkte då att: – Shit shit, nu måste jag köra fortare för att hänga kvar. Men ändrade inställning snart igen när en efter en körde om på olika ställen runt banan. Det gäller bara att ta sig i mål och rädda vad som räddas kan. Vad som än händer så får jag inte bromsa på mig så jag måste ta escapen, eller än värre gå omkull. Så fick det bli! 18 varv med lite marginaler på inbromsningar och kurvtagningar.

Slutade tillslut på en 11-plats, vilket jag är fantastiskt nöjd med! Är också väldigt nöjd över kvaltiden! Gamla bettan, utrustad med snabbgas och justerbara fotpinnar, har lite ruter kvar i sig fortfarande!

Det är förövrigt mycket intressant hur tillfälligheter kan styra så mycket hur saker o ting faller ut. Hade jag inte stött på Tobbe Stenholm i depån och han (o hans far) inte hade pushat och övertalat mig att byta däck så hade jag nog kommit tillbaka till Karlskoga nästa år och harvat runt på 1:12 då också. Han gjorde mig en stor tjänst och minskade mina varvtider med 2,5 sek för bara 2000 spänn. Nästa 2,5 sek inbillar jag mig dock kan kosta betydligt mer…

Daniel “Startfantom” Conradson

Från och med idag är jag självutnämnd startfantom. Nämnde ut mig själv gjorde jag efter dagens startträning. Hybris? Knappast (eller?).

Start

Sväng

Nu blir det vila fram till helgens tävling. Först då får vi se om starterna sitter “in anger”.  =)

Hittat farten igen…

Nu så börjar förtroendet för framdäcket komma tillbaka! Äntligen! Bara en vecka kvar till Scandinavian Open på Gelleråsen i Karlskoga, så det var på tiden. Har varit stressande att tävlingen har närmat sig och att körningen bara gått sämre o sämre men nu har det äntligen vänt!

1;01,02 gick varvet på i tisdags. Lite tråkigt att det inte var en 1;00a. 3 ynka hundradelar snabbare och det hade känts “riktigt riktigt bra”! Nu kändes det bara “riktigt bra” (alltså rätt så bra ändå) (gött).

Stilstudie Spårval i Esset

Stilstudie Tankning i depån

Back in bizniz!

Nu har det gått 7 veckor sedan km:et. Skolan satte stopp för träningar under 4 veckors tid och när det äntligen var dags att köra (för 3 veckor sedan) slutade tredje varvet med en krasch i esset på Sviestad. Typiskt dåligt. Jag fick inte en skråma, men hojen var inte riktigt sig lik.

Efter två veckors mek såg den ut såhär (framsteg oklart).

Men idag, tre veckor efter kraschen och hela sju veckor efter km:et, såg den ut såhär!

Och körningen gick helt okej. Ca 1½ sekund långsammare än sist, men för att vara första träningen efter kraschen är jag rätt nöjd! Nu är alla hjärnspöken borta så nästa tisdag blir det att satsa lite igen o jobba sig nedåt med tiderna.Underbart att komma hem med en hel hoj!

peas out

Klubbmästerskap LMS, 10/5

Tidigare träningar hade gått helt okej och jag hade en bra känsla inför kvällen. Hade fixat till en snabb frisyr, hade snabba brillor och kände mig… ptja, snabb helt enkelt.

För att köra snabbare hade jag tänkt ut några saker i körningen som jag skulle ändra på. Först o främst kunde jag vara snabbare mellan esset och torparn. Sedan visste jag att jag var långsam genom torparn, och där hade jag listat ut att nyckeln till bra fart genom torparn var bra fart IN i torparn. Planen var att ladda järnet, gasen i botten från esset genom crossböjen ända tills det var dags att bromsa in i torparn.

Jag gjorde en planskiss som jag tog med mig till racet. Planen var enkel men klockren! Den funkade i mitt huvud och funkade i verkligheten.

Åkte ut på kvalet och körde två lugna varv först för att skava av den hala ytan på de nya Dunlop-däcken från Garage24. Sedan var det fullt ladd!

Foto: Clas Hallén

Med lite otur kunde det slutat med krasch redan efter ett varv. Körde om en kille på yttern i utgången av sviestadböjen, laddade fullt nerför rakan för att hinna om en annan hoj in i nästa böj. Bromsar sent och alldeles för okänsligt så bakhjulet lyfter och ställer sig på tvären i ca 200km/h. Måste släppa bromsen o styra undan för framförvarande hoj. Dundrar om honom på högersidan i alldeles för hög fart men räddar situationen genom att åka rakt fram och ta escape roaden.

Laddar om och åker ut o sätter kvalvarvtiden 1:02,10 vilket kändes rätt okej. Dock hade jag hoppats på en 1:01a men jag kände att om jag bara fick ladda om och köra igen så skulle jag komma ner en bit till i varvtid. Tiden räckte till en 8e-plats på griden, alltså sist i andra startledet. Med startträningen från förrförra veckan i ryggen så kände jag att det här kunde bli något riktigt bra av!

Ställer upp för start på min plats på griden. Lamporna slocknar och starten går! In i första böjen är jag nästan uppe jämsides, med killen som startade från fjärde position. Lyckan är total! Dessvärre gick det inte hålla placeringen ens genom esset då jag tvingades hålla yttern genom hela högerkurvan. Så ner på 7e plats efter esset och sedan smet ytterligare en kille om in i torparn.

Foto från lmsroadracing.se (jag är #36)

Till varv fem ungefär hade jag vittring på de hojarna som var en bit framför. Vi åkte ungefär lika fort men jag kände att jag nog skulle kunna ta in på dom om jag satsade lite hårdare. Tyvärr så blev det inget av det när jag bara blev tröttare och tröttare och gjorde fler o fler misstag. Inbromsningar gick åt skogen, nedväxlingar funkade inte, jättekonstiga spårval… Körningen de allra sista varven var en ren parodi på vissa ställen, speciellt genom nya sektionen.

Men jag höll ut och kämpade mig igenom de sista varven och åkte in på en 8e plats, med nytt varvrekord på 1:01,17 och snittfart på 127km/h. Nästan en sekund snabbare än på kvalet. Det kändes tiktigt bra och det bådar gott inför fortsättningen.

Nästa träning ska jag åka 1:00:or!

Foto: Ilari Bjuvander, ilari.se

Träning Sviestad 26/4

Årets andra träning avklarad. Fortfarande inga låga varvtider i sikte men den här träningen gick det garanterat fortare än tidigare. Det ända som höll tillbaka varvtiderna var all trafik. Gjorde ca 1000 omkörningar per varv och det blev aldrig något fritt spår. Tråkigt att inte få något ”kvitto” på farten men det var förstås både kul och nyttigt att behöva stångas med lite trafik.

Vi avslutade med lite startträning. Verkar som att starterna sitter riktigt bra. Var först in i böjen vid alla försök ända tills Fredrik Watz ställde sig bredvid på griden. Då var han först.. Han har kört EM och till och med GP’n, så det är inget jag gråter över att jag bara var andre man i de starterna.
Taggad

Snabbare iväg än Watz (#44) första metrarna

Trafikstockning i Esset

Foto: Clas Hallén

Premiär-träning 2011

Var inte oroliga…Det här kommer inte bli ytterligare en blogg i mängden om mode, känslor, resande o sånt larv. Road Racing-säsongen börjar idag, och bloggen kommer uppdateras med lite race- o träningsrapporter allt eftersom. Så håll till godo!

Hojen står lastad och om några timmar är det dags att lägga årets första varv på Linköpings Road Racing-bana. Ser ut att kunna bli perfekt väder. Hela förra året var jag motarbetad av både yr och smhi som hela tiden såg till att regnet alltid hängde i luften, men till i år verkar de ha bättrat sig.

Målet för säsongen på banan i Linköping är att komma ner till en 59:a i varvtid. Det är drygt 2sek snabbare än förra året. Känns som att redan första träningen kan ge en hint om, om det var ett bra avvägt mål, eller bara ett klassiskt fall av hybris. Snart vet vi…